Jauno latviešu vemtuvē „satori.lv”: „No socioloģiskās perspektīvas
raugoties, modernizācijas uzvarai nenovēršami bija jāvainagojas ar
individualizācijas procesu, kurā indivīda sociālais konteksts kļuva arvien
atrautāks no tradīcijām. Noteiktība, pārliecība, normas un vērtības, ko reiz
sniedza mantojumā tradīcija, mūsdienās ir kļuvušas relatīvas. Augošā pārticība,
mobilitāte un izglītība ir ļāvusi cilvēkam sasniegt ievērojamu neatkarības
pakāpi no sava sociālā konteksta. Emancipācija no jebkādām saistībām ir
novedusi pie jauna situācijas pavērsiena, kad cilvēkam pašam ir jāuzņemas
strukturāli subjektīvais uzdevums konstruēt savu paša identitāti. Līdz ar to,
katrs pats veido savu identitātes profilu, izvēloties no daudzajām viņam/viņai
pieejamajām iespējām. Pat tā sabiedrības daļa, kas neatsakās no „tradicionālās”
pieejas, piemēram, attiecībā uz pirmslaulību attiecībām, ģimenes lielumu, bērnu
audzināšanu utt. - tomēr atšķiras no iepriekšējām paaudzēm ar to, ka tagad šāds
dzīvesveids ir rezultāts viņu pašu izvēlei. Ne sociālā klase, ne dzimums, ne
reliģiskās vērtības, ne normas vairs nepilda ekskluzīvo regulācijas funkciju,
kas varētu determinēt cilvēka dzīves stila izvēli. Rokrokā ar individualizāciju
nāk plurālisms, kas, neapstrīdami, ir mūsu laikmeta pamatiezīme. Katrā domēnā
mēs neglābjami saskaramies neskaitāmi daudzām dažādām perspektīvām, valodas
spēlēm, metodoloģiju, konceptuālajām teorijām, kuras bieži vien ir neiespējami
samierināt. Rezultātā neviens vairs nav tiesīgs uzdoties par „vienīgās
patiesības” īpašnieku. Plurālisms ir individuālisma „kreisā” puse. Dažādība,
kas pavērusies orientāciju, dzīves modeļu, rīcības veidu, jēgas horizontu,
sociālo teoriju, valodas spēļu, vērtību sistēmu un pasaules uzskatu ziņā, ir kā
sava veida „kultūras tirgus” (vai „supermārkets”), kurā mūsdienu vīrieši un
sievietes var izvēlēties sev tīkamāko un no tā konstruēt savu subjektīvo
identitāti. Šī asā konfrontācija ar plurālismu nereti modina negaidītus
jautājumus: „Ko īsti es vēlos?”, „Kas es esmu?” Indivīds vairs netiek virzīts
kādā konkrētā virziena. Gluži pretēji, tagad viņa paša uzdevums ir refleksīvi
uzņemties savas identitātes konstrukciju, kuru, piedevām, viņš vēl ir spiests
piemērot „tirgus noieta” kategorijām”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru